Русские традиции - Альманах русской традиционной культуры

Статьи по этнологии

«Прасiце, i ен дапамагае...» Культ св. Николая по современным белорусским свидетельствам

вкл. . Опубликовано в Этнология Просмотров: 4936

Лопатин Геннадий Исаакович

Культура Ветковского региона Гомельской области Беларуси всегда привлекала внимание этнографов и фольклористов. Достататочно назвать имена Евдокима Романовича Романова и Александра Станиславовича Дембовецкого, работавших в этих местах в к. ХIХ-н. ХХ в.* В дальнейшем большая работа по изучению традиционной культуры было проделана учеными ИРЛИ АН СССР, ИМЭФ АН Беларуси и Белорусского государственного университета и Гомельского государственного университета имени Франциска Скорины. Отдельные тексты, из зафикированного ими, приводятся в таких изданиях как “Замовы”, “Беларуская народная паэзія веснавога цыкла і славянская фальклорная традыцыя”, “Беларускі фальклор у сучасных запісах. Традыцыйныя жанры. Гомельская вобласць”, “Вяселле”, “Земляробчы каляндар”, “Сямейна-бытавыя песні”, а также в изданиях, подготовленных кафедрой белорусской литературы Гомельского Государственного университета имени Франциска Скорины.** С к. 1970-х — н. 1980-х гг. большая работа по фиксации таких текстов была проведена сотрудниками Ветковского музея народного творчества. Не прекратилась она и после после событий 1986 года, в результате которых 58 населенных пунктов Ветковщины были отселены, а их жители переселены в другие города и села Белоруссии, поскольку сотрудники музея сохраняют отношения с переселенцами, в настоящее время, живущими в Ветке. ***

Ветковский музей старообрядчества и белорусских традиций был создан в 1978 г. на базе коллекции местного жителя Фёдора Григорьевича Шклярова. В настоящее время фонды музея насчитывают более 7000 экспонатов, которые характеризуют народную культуру и быт, традиционное искусство и промыслы региона.

В экспозиции музея широко представлены коллекции белорусского народного ткачества и одежды, тканого убранства дома, вышивка, живопись, керамика. Особое место в коллекциях музея занимают рукописные (ХVI— ХIХ вв.) и старопечатные книги (среди них — работы Ивана Федорова и Петра Мстиславца), старообрядческие и народные иконы конца ХIХ — начала ХХ в., иконы, украшенные бисерными и чеканными окладами, золоченой резьбой по дереву. Сотрудниками музея постоянно проводится большая экспедиционная работа. Были обследованы практически все населенные пункты Ветковщины, а также пограничные с нами Добрушский и Чечерский районы Гомельщины, Красногорский и Новозыбковский районы Брянщины. В 1998 — 1999 гг. были проведены две большие экспедиции под общим названием “Путь на Родимичи”. Первая из них прошла вдоль р. Бесядь от ее истока у д. Беседка Ершичского р. Смоленской обл., через населенные пункты Хотимского и Костюковичского районов на Могилевщине, Красногорского района на Брянщине и завершилась в Ветковском районе на месте впадения р. Бесядь в р. Сож. Вторая экспедиция прошла вдоль левого берега р. Сож через населенные пункты Кормянского, Чечерского и Ветковского районов.

Во время экспедиций нами собираются как предметы материальной культуры, так и сведения по духовной культуре региона. В настоящее время в фондах музея хранятся записи (включая аудио- и видио-) песенного и сказочного фольклора, легенд и преданий, быличек и заговоров, поверий и описаний календарных, семейно-бытовых и окказиональных обрядов. На данный момент архив музея составляет 120 папок и тетрадей по отдельным населенным пунктам.

Опыт этнографических экспедиций Ветковского музея старообрядчества и белорусских традиций показывает, что, как не бывает крестьянского дома без Покути, так не бывает Покути без Красного угла, даже если в доме всего две-три иконы, на одной из них обязательно изображение святого Николы.**** Он стал настолько близок нашему населению, что иконы с его изображением называют “семейником”.***** А каждая вторая характеристика, которую дают ему носители традиционной культуры, заключает в себе в разных вариантах слово “Чудотворец”. Именно в этой роли он выступает в распостраненных в наших местах легендах и заговорах, житийных текстах и быличках. Последние, наряду с заговорами, наиболее распространены в обозначенном регионе.***** Причем на Гомельщине подобные тексты фиксируются и в старообрядческой традиции (последние в нашей публикации — тексты №№ 4,19,23,25,35,59,67,71). Было бы наивным отвергать языческие корни культа Николы, однако мы его фиксируем уже в состоянии, когда в его проявлениях явно присутствует знание носителями культуры житийной литературы. Знание живое, на что явно указывают те вариативность и упрощенность, в которых нами был записан сюжет, известный под названием “Чудо спасения трех девиц от блуда”. (№ 85-87). В основном заимствование идет на уровне мотивов. Наиболее распространены следующие сюжеты: сюжеты, связанные с чудесами спасения на водах (№№ 57-61) и примыкающие к ним сюжеты, связанные с усмирением стихий (№ 62-63) сюжеты, связанные со “спасением от глада” (№№ 34-44), сюжеты, связанные с защитой от воровства и с обретением потерянного (№№ 52-56), сюжеты, связанные с избавлением от плена (№№ 64-67), сюжеты, связанные с избавлением от неправедного суда (№№ 49-51). Причем в тексте № 50 заимствуется не только мотив, но и сюжетная ситуация, а именно, чудотворное явление Николы во сне. Гораздо реже, чем житийные ситуации, нашим населением пересказываются и используются сюжеты легенд. Особое место в культуре Ветковщины занимает реализация почитания св. Николы в культе “Иконы-Свечи”. (№№ 45-48)******, а также чудеса, совершенные Николой во время Великой Отечественной войны (68-72). Несколько лет целенаправленных поисков нам понадобилось для того, чтобы в живом варианте записать легенду, объясняющую, почему Никола празднуется дважды в течение года – легенду достаточно широко известную как в русской, так и в белорусской традициях. (№№ 31-33).

И даже те из наших информантов, у кого нет своей собственной истории, связанной с чудом святого Николы, имеют представление о его чудотворности, святости, силе. Назовем эти представления условно “теоретическими знаниями”. С них и начнем.

1. Галоўны святы – Мікола-цудатворац. Чуе далёка-далёка. Ён усюды посланы. Ён сам Госпада Бога просе: “Госпадзі, ты чуеш? Грамада просіць”. От ж-цы д. Бабичи Чечерского р., Радьковской Натальи Егоровны, 1929 г. р., зап. Лопатин Г. И. в 1998 г. Т. 75. Л. 43-42.

2. Госпадзі, прасці мяне, Госпадзі, святы Мікола Чудатворэц, памажы і спасі, штоб Бог памог. От ж-цы д. Неглюбка Ветковского р. Барсуковой Марии Степановны, 1931 г. р., зап. Лопатин Г. И., Романова Л. Д. в 1998 г. Т. 58. Л. 102.

3. Святы Мікола. Ён вялікі чудатворац. Ён усякія чуды творыць, вядзе ён спасае, і на моры, і ў дарозе. “Святы Мікола Чудатворац, малі Бога за нас!”. От ж-цы д. Глыбовка Ветковского р. Ефремовой Надежды Андреевны, 1926 г. р., зап. Лопатин Г. И., Романова Л. Д. в 2000 г. Т. 96. Л. 23.

4. Он жэ памошник усякаму гору. Чудатворац. Чудяса ўсякия. Ацаляў бальных. От ж-цы Ветки Литвиновой Марии Фадеевны, 131 г. р., зап. Лопатин Г. И. в 2000 г. Т. 24. Л. 12.

5. Угоднік Божы. Пішацца: “Угоднік Божы”. Гасподзь яго абраў сабе, штоб ішоў і прапаведаваў народ, во, і спасаў ад бед, ад балезней і ад урагоў, ад усіх злых людзей. Як цяпер-ка злыя людзі ідуць і ўбіваюць падманам. От ж-цы д. Богдановичи Кормянского р. Хлыстуновой Анастасии Ивановны, 1928 г. н., зап. Лопатин Г. И., Романова Л. Д. в 1999 г. Т. 33. Л. 39

6. Міколу просяць, кажуць так: “Святы Мікола, памажы нам у жыцці,памалі Госпада за нас грэшных”. От ж-цы д. Столбун Ветковского р. Кугуевой Зои Константиновы, 1933 г. р. зап. Лопатин Г. И. в 1993 г. Т. 73. Л. 1.

7. Восенню адно прышэствіе, а вясной утарое. Сатварыў ён восенню што-та такое — чудзяса, і вясной. От ж-цы д. Юрковичи Ветковского р. Авсейковой Марии Федоровны, 1939 г. р., зап. Лопатин Г. И. в 2001 г. Т. 65. Л. 10.

8. Мікола – скоры памочнік. Усім святым памочнік. Крастоў у яго багата. Увесь у крастах. От ж-цы д. Бабичи Чечерского р. Гарбузовой Параскевы Алексеевны, 1921 г. р., зап. Романова Л. Д. в 1998 г. Т. 75. Л. 32. (Крестами обычно украшали омофор свю Николая на местныз иконах).

9. Мікола быў зразу п’яніцай, а патом павярнуўся к Богу і кінуў піць, і папаў у святыя. От ж-цы Д. Яново Ветковского р., Банной Галины Ивановны, 1940 г. р., зап. Лопатин Г. И., Залевская И. И. в 1990 г. Т. 1. Л. 5.

10-11. Мікола п’яніцай быў, а піць кінуў – святым стаў. Мужык у цэркаў ідзець, а Мікола водку п’ець. Мужык памаліўся, а Мікола напіўся.

Мікола, штоб выпівалі, любя, штоб людзі хадзілі і песні пелі на Міколу.От п-ки из д. Старое Закружье Ксендзовой Софьи Кирилловны, 1914 г. р., зап. Лопатин Г. И. в 1993 г., в Ветке. Т. 54. Л. 17.

12. Гавораць, ен быў п’яніца, валяўся пад заборам. Семечкі збіралі, астаўлялі, к Міколе, арэхі ў лесе збіралі, эта, ужэ, сушылі к Міколе. Патом, ужэ, людзі шчэўкаюць, шкарлупу эту далоў сыпляць, не ў жменьку, не ў пасудзіну, на пол сыпаць. Таму шта ен п’яніца, усі плявалі на яго. От п-ки из п. Пенное, до 1956 г. п. Стразакружскага с/с Ветковского р., с 1956 г. Круговского с/с, Добрушского р., Рыштаковой Полины Константиновны, 1933 г. р., зап. Лопатин Г. И. в 2004 г. Т. 54. Л. 65.

13. Мікола — сразу очэнь бальшы п'яніца быў. А тады стаў святы. От ж-цы д. Неглюбка Ветковского р. Савостенок Анны Михайловны, 1919 г. р. зап. Лопатин Г. И., Романова Л. Д. в 2000 г. Т. 85. Л. 51.

14. На Міколу (зімовага) абед нагатуюць, а патом з цэрквы прыходзяць і абязацельна жараць рыбу і хоць трошкі да ўжэ і гарэлкі. Мікола п’яніца быў, любіў гарэлку. От ж-цы п. Лядо Ветковского р. Чварковой Ефросиньи Павловны, 1916 г. р., зап. Лопатин Г. И. в 1995 г. Т. 56. Л. 7.

15. Дзед Гаўрыіла ўсё пісаў Міколку. А ўсяк ругаіцца, калі піша, а тады кукіш выставіць: “На табе, Міколка касы!” Гераковы самі дзелалі Багоў для Фёдараўскай царквы. От ж-цы д. Бабичи Чечерского р. Гераковой Марии Осиповны, 1915 г. р., зап. Романова Л.Д. в 1998 г. Т. 75. Л. 49.

16. Кагда бы не была гора, абрацісь к нему з краткімі малітвамі, как хочаш пазаві яго на помашч, дажэ проста: “О, Госпадзі!” І дажэ тут он выскаківае, еслі ты чуствуеш, што, во, ужэ, упадзеш. Он прыходзе на помашч.От ж-цы д. Радуга Ветковского р. Шкрабовой Нины Николаевны, 1958 г. р., зап. Лопатин Г. И. в 2002 г. Т. 6. Л. 17.

17. Мікола, ва ўсякіх бедствіях яго просяць: “Свяціцель Мікола, ісцалі меня грэшнага!” Прыдзіцца, ці забалее хто, ці што, чалавек нанімае акафіст Мікалаю чудатворцу, Так жа яўна яно нам не саўпадае. Вот, сення здзелаў і сення яно цябе палучылась добра. Но ўсе-такі прыкланяюцца к яму. Што-та садзействуе, памагае. Просяць і Спасіцеля, і Мацер Божаю, Міколу і ўсіх святых просяць. Во, як расказываюць свяшчэннікі, так Мікалай тожы такі святы, очэнь святы он. Он з дзецтва радзіўся і левыя грудзі не браў у маткі, а толькі правую. Он вазрос, он не ўзяў нічога такога, ні сала, грубых кармоў этых не ўзяў. Святы он, очэнь святы. От ж-цы п. Свобода Ветковского р. Соломенной Марии Петровны, 1935 г. р. зап. Лопатин Г. И. в 2004 г. Т. 56. Л. 125.

18. Яму усе моляцца. “Прэсвяты Нікола Богоугоднік, малі Бога за нас”. Вот так яго просюць. Наверна, самы святой. Каля Ісуса, наверна, быў. Яго просяць, штоб ен маліў Бога за нас. От ж-цы д. Буда Жгунская Добрушского р. Матвеенко Татьяны Васильевны, 1928 г. р. зап. Лопатин Г. И. в 2004 г. Т. 31. Л. 31.

19. Все иконы были почитаемые. В доме любая икона могла быть. Но Николу больше все почитали. . От ж-цы д. Буда Жгунская Добрушского р. Теленченко Нины Степановны, 19(??) г. р., зап. Леонтьева С. И., Мазейко Л. М. в 1988 г. Т. 32. Л. 29.

20. Мікалаю усё моляцца, ён ісцаляе нас, ён на моры караблі спасаў, штоб ён і нас нісчаных спасаў Мікола чудатворац. Мне ён памагаў, мне была так плоха, я стала маліцца святому Отчэ Мікалаю. Ён мне памог. Я саўсім не хадзіла, мне старушкі падказалі: “Прасі Угодніка Мікалая”. Ён мне памог. Былі прытчы такія, што людзі прасілі яго, і ён у сне памагаў. Я малюся яму ўсягды. У мяне ёсць акафіст Мікалаю. Я, ужэ, як толькі стане скучна, малюся Мікала Чудатворцу. От бывшей ж-цы д. Столбун Ветковского р. Паращенко Дарьи Петровны, 1926 г. р., зап. Лопатин Г. И. в 2004 г. в доме-интернате Шубино. Т. 73. Л. 44.

21. Я ўсягда ўстаю: “Спасіцель, спасі! Святы Мікалай, памілуй! Мацер Гасподняя спасі і памілуй!” От п-ки из д. Старые Громыки Ветковского р. Громыко Татьяны Степановны, 1906 г. р., зап. Лопатин Г. И. в 2005 г. в Добруше. Т. 7. Л. 5.

22. Мне вясялей з Міколам. Што-та ёсць на свеце. (Об иконе свече). От ж-цы д. Антоновка Ветковского р. Романовой Анастасии Степановны, 1936 г. р., зап. Лобацкая Г. А. в 1996 г. Т. 59. Л. 9.

23. Николу всегда просили обо всём. Великий Чудотворец. От ж-цы д. Огородня Добрушского р. Кушнеровой Ирины Савельевны, 1910 г. р., зап. Леонтьева С. И. в 1989 г. Т. 30. Л. 5.

24. Ён жа віздзе памагае. Свяціцель Отчэ Нікола, Вялікая Чудатворца. Памагае ва ўсём. І ў здароў’і, і ў какой-нібудзь, заціваюць ці пастройку, ці пакупку, ці каня купляць, дак просяць: “Свяціцель Отчэ Нікола Вялікі Чудатворэц, памагі нам, вот, ідзём на базар, хочым карову ці каня”. Памагае ілі не памагае, но людзям выходзе, што памагала. От ж-цы Ветки Беляцкой Клавдии Андреевны, 1906 г. р., зап. Лопатин Г. И. в 2005 г. Т. 49. Л. 73.

25. Мой отец обычно говорил поговорку: “Святы Никола, пошли абы какого!” Когда девушка перебирала, замуж не выходили, так он называл святых и последним: “Святы Микола, пошли абы какого!” К женщине, которые не выходили замуж. От ж-цы Ветки Бондаренко Анны Евстратьевны, 1929 г. р. зап. Лопатин Г. И. в 2003 г. Т. 38. Л. 31.

26. Веснавая Мікола без шапкі, а зімавая у шапке. От ж-цы д. Старое Село Ветковского р. Кирьяновой Анны Мартыновны 1931 г. р. зап. Лопатин Г. И. в 2003 г. Т. 101. Л. 17.

27. Микола зімовая — у шапцы, а летняя не. От ж-цы д. Неглюбка Ветковского р. Барсуковой Евдокии Степановны, 1931 г. р. зап. Лопатин Г. И., Романова Л. Д. в 1999 г. Т. 62. Л. 101.

28.

Прашу цябя, угоднік Божый,
Святой вялікій Нікалай,
У жыцейскам морэ утапаю,
Мне руку помашчы падай.

К тваей іконе прыпадаю,
Меня, Угоднічэ спасі,
Цебя на помашч прызываю,
Малітву к Богу вазнясі.

Урагі паўсюду акружаюць,
Мне прыграждаюць усе пуці,
Маей пагібелі жалаюць,
Штоб мне ў блажэнства не вайці.

Ты нам памошнік усем вялікі,
Для ўсех яўляешся радным.
Прашу цебя, Угоднік Божы,
Уміласердся нада мной.

І ты шчэдротамі сваімі
Спасаеш на марэ карабль.
К цябе с мальбою прыпадаю,
Ва ўсех скарбях мне памагі.

І ты ўтаяся ў аконца,
Радзіцель-старэц памаліўся
Ліхія мыслі аткланіў.

Неісэрпаема чуд-морэ
Угоднік Божы сатварыў,
Ліш толькі гдзе явілась горэ,
Усягда на помашч прыхадзіў.

І ты прад Госпадам вялікі,
Цебя, Угоднічэ, малю,
Прасі ў Госпада прашчэнне
За душу грэшную маю.

От ж-цы п. Репище Ветковского р. Ковтуновой Евдокии Александровны, 1928 г. р., зап. Лопатин Г. И. в 1998 г. Т. 62. Л. 33-32.

29. Мікалай Чудатворац. Сільна ён людзям дабра жалаў. Усюды нада памінаць Мікалая Чудатворца. “Мікалай, святы Чудатворац, памажы нам і дзелам, і словам. Людзі ў нас нанімаюць акафіст, патаму што ёе усі чудзіў дзяла. Ён усякія чуды творыць. Ён памагае людзям, штоб была харашо. Ён страдае за людзей. Яму Гасподзь даў два празнікі ў гаду — і вясной, і зімой. Ужэ вясной на яго базар у Свяцілавічах. Мы гаворым, на Міколу пайдом, там, парасят, хто што купляць. А на зімняю мы пелі, скакалі, весяліліся. Я, напрымер, памалюсь Богу ў цішыне, і на пасцелі, і дзе іду ў дарозе, толькі пра Бога думаю, штоб даў Гасподзь пражыць, штоб на агародзе ўсё была харашо. Усё малілася Богу: “Памажы, Госпадзі! Святы ты, Спасіцель, Мацер Прачыстая і Мікалай Чудатворац, і усі нашы спасіцелі і ангелы і архангелы!” — молішся. А цяпер што? Скажы пра Бога, яны ў тры разы атмацюкаюць і таго Бога, і цябе з Богам.

От ж-цы д. Столбун Ветковского р. Морозовой Марии Лаврентьевны, 1926 г. р., зап. Лопатин Г. И. в 2001 г. Т. 73. Л. 50.

30. Міколу пра ўсё можна прасіць.

От п-ки из д. Старое Закружье Ветковского р. Романовской Марии Алексеевны, 1937 г. р., зап. Лопатин Г. И. в 2005 г. Т. 117. Л. 3.

ЛЕГЕНДА

31. Іх багата ішло, і ўсе прайшлі, а чалавек угруз у гразі. Так Мікола астаўся і памог таму чалавеку. І ён стаў, Мікола, Божжы чалавек. Усе прайшлі, а ён выручыў з гразі. От ж-цы д. Присно Ветковского р. Масейковой Матрены Егоровны, 1909 г. р., зап. Лопатин Г. И. в 2002 г. Т. 5. Л. 34.

32. Гасподзь паслаў на зямлю, што чэраз два гады на трэцці празнаяць /Кас’яна – Г. Л./. Спрашае ў яго: “Ну, што ты відзіў на зямле?” А ён гаворэ: “Адзін старык вёз воз, дак абярнуўся, дак мяне прасіў, штоб я пасобіў, дак я пажалеў кафтан пагадзіць”. – “Дак, ты не пасобіў старыку?” – “Не пасобіў”. – “Ну, ідзі аддыхай”. Паслаў Бог Мікалая на зямлю. “Ну, што ты там бачыў?” – “Да, вёз старык воз” – “Пасобіў ты яму?” “Да, пасобіў”. – “Ну, табе на гаду два празнікі будзя. А тому чэраз два гады на трэцці”. От ж-цы д. Столбун Ветковского р. Морозовой Нины Прокоповны, 1929 г. р., зап. Лопатин Г. И., Романова Л. Д. в 1999 г. Т. 73. Л. 23.

33. Два раза празнуюць. Патаму шта он заслужыў. Патаму шта он угоднік быў. Бедным памагаў. “Хто ў грязі, — гаварыў, — памагу”. Он у цэркаў прышоў, і ўся адзежда у него была ў грязі. Бацюшка гаварыт: “пачэму ты такой весь у грязі?”. А он гаваріт: “Бацюшка, устреціл я жэншчыны, па імені не знаю, і яна на лошадзі, у трясіне уся застряла, каляя была такая, і я памог выташчыць із грязі на гору, паэтаму я прышоў такой грязны”. — “Ну, Мікола, ты очэнь добрае дзела зделаў для беднай жэншчыны, вот, мы цебя будзем празнаваць два раза ў гаду”. От п-ки из д. Старые Громыки Ветковского р-на Митяй Ольги Ивановны, 1935 г. р., зап. Лопатин Г. И. в Ветке в 2005 г. Т. 7. Л. 8.

ХЛЕБНИК

34. Мікола не сядзе абедаць без коласа. От ж-цы д. Красная Буда Добрушского р. Зуборевой Ксении Даниловны, 1918 г. р., зап. Лопатин Г. И., Новикова Л. А. в 1999 г. Т. 76. Л. 32.

35. “Никола, Никола, нагони где голо” (Чтоб покрыл снегом озимые). От ж-цы Ветки Луневой Валентины Даниловны, 1952 г. р., зап. Лопатин Г. И. в 2005 г. Архив автора

36. На Міколу колас пасвячалі, на Юрыя — жыта. От группы женщин из д. Новиловка Ветковского р. зап. Лобацкая Г. А. в 1996 г. Т. 58. Л. 3.

37. Міколу просяць, бальшы памошнік, як пасеіш: “Святы Мікола, нацягвай, дзе гола. Трава ў балота, бульба на ніўку, бяры сваю сілку!” От ж-цы д. Яново Ветковского р. Тимошенко Тамары Алексеевны, 1942 г. р., зап. Лопатин Г. И. в 2004 г. Т. 100. Л. 9

38. Чудатворэц крэпкі. Да, у нас, вон, ікона стаіць. Ён чудатворэц крэпка, Мікола, вот, засуха ці там…, Міколу бяруць і кругом дзярэўні нясуць. Зразу дождж пойде. Вот, чудатворац чаму. От ж-ля д. Глыбовка Ветковского р. Корникова Ивана Тимофеевича, 1931 г. р., зап. Лопатин Г. И., Романова Л. Д. в 2002 г. Т. 96. Л. 8.

39. Гаворыцца, прысвяты Мікола для ўсяго уражаю, для ўсяго азелянення па свету. Усе баба казала: “Мікола, здзелай нам, штоб на агародзе ўсе расло и ўсе цвяло, і штоб уражай быў”. Так, можа, для этага і вясной і ўвосень была Мікола тая. Так, баба, ўсе казала: “Дай, Божа, штоб я на веснавую Міколу памерла”. А я гавару: “А если ўвосень?” — “І ўвосень. Штоб наработала лета, а на зіму, штоб не есць”. От п-ки из д. Амельное Ветковского р. Грецкой Варвары Ивановны, 1925 г. р., зап. Лопатин Г. И., Романова Л. Д. в 1998 г, в Ветке. Т.54. Л. 29.

40. Святая Мікола — яна вясняная ходзя і ў восень. Спасіцель спасая, нам казалі старыя бабы і мы так кажам. Для пасеву Мікола. Штоб уражай быў харошы. Штоб зярно ўсё прарастала, і штоб дождзь не замачываў і ад жары не высыхала. Штоб усе зярняткі прарасталі. От п-ки из д. Омельное Ветковского р., Грецкой Варвары Александровны, 1925 г. р., зап. Лопатин Г. И. в 2005 г. в Ветке. Т. 117. Л. 113

41. “Святы Мікола, памажы, Госпадзі”, — дзе сеіш. “Святы Мікола, памажы дзе гола!” Дзе ўжэ не ўзойдзе. Прыдзеш к пасеву, там, дзе плоха ўзышло: “О, Госпадзі, Святы Мікола, нацягні дзе гола!” І я, ужэ, не знаю, ці нацягвае, ці не нацягвае, а пагаворка эта есць”. От ж-цы д. Перелевка Ветковского р. Лукашевой Анны Петровны, 1926 г. р., зап. Лопатин Г. И. в 2001 г. Т. 57. Л. 23.

42. Эта ікона вісела з самага дзецтва, мне было якіх лет восем-дзесяць. Я ўсягда хадзіла ў рыгу памагаць аццу, каторы малаціў. У рыге была осіць, ціпа будкі з полачкамі. На полачкі ставілі снапы, а ўнізу гарэлі драва, дух і дым шоў на эці снапы, і ані прасушываліся, тагда іх лёгка была малаціці. Ацец ўсягда браў мяне ўпомашч, я была старшая ў сям’е, штоб я выбрасывала эці снапы з осіці, а ён насцілаў эці снапы на ток. І эта ікона вісела ў гумне на осіці. Я спрашывала ацца, што за ікона. Он мне гаварыл: “Эта ікона — эта такой Бог, што памагаець нам сахраніць багацтва, у авіне каторае, хлеб памагаець сахраніць”. Эта Мікола. І ана вісела, а патом вайна, вайна прайшла, ікона вісела, патом пайшлі гумна разбіраць, абразаваліся калхозы, і ікону радзіцелі прынеслі дамой. От ж-цы д. Песочная Буда Добрушского р., Четырко Ольги Фроловны, 1925 г. р., зап. Лопатин Г. И., Новикова Л. А. в 1999 г. Т. 76. Л. 27.

43. Яна з Гомеля. Сейчас у Гомелі жыве. Яе бацька ў то ўрэмя дзяканам быў, ускорасці после вайны. А нас, гаворэ, было ў радзіцелей семера. І есць после вайны савершэнна німа чаго. А мы каля маткі бегаім і просім: “Ма, дай есць! Ма, дай есць!” А яна, ужэ, распсіхавалась: “Што я вам дам? Вон, ён Богу моліцца, няхай вас накорме!” — “А мне, — гавора, этай Марфе, — было дзевяць гадоў”. Ну, і ладна. Бацька як маліўся так і маліўся. І тут заходзя дзядок у хату, гаворэ: “Я хадзіў па міластыні, назбіраў мех сухарэй, да цяжола, дарога бальшая, ніхай у вас пабудзя на сахраненніе. Матка: “А, Божа мой! Не-не-не! Дзеці ж галодныя, сухары пастаў, яны сяйчас жа пацягаюць!” Ён аставіў сілай. І мы, ужэ, каля сухароў, мне — дзевяць, сястрэ — сем, круцімся каля сухароў, матка не дае, а бацька: “Ніхай ядзяць. Жыта расце, еслі што, з жыта аддадзім”. Ну, раз бацька так сказаў, матка разрашыла. Мы з вадой сухароў паелі. “Пайду ж падруге пахвалюсь”. Прышла, стала хваліцца, а матка яе: “Дак, хто ж вас накарміў?” — А, вот, еты дзед”, — ікону паказывае — Ніколу. От ж-цы д. Радуга Ветковского р. Шкрабовой Нины Николаевны, 1958 г. р., зап. Лопатин Г. И. в 2002 г. Т. 6. л. 17

44. Это было после войны. Был большой голод, и женщина с ребенком голодали. Девочка постоянно просила кушать: Мамочка, дай покушать! Мамочка, дай покушать!” Мама отвечала: “Кушать нечего, мука у нас закончилась в кадке”. И однажды вечером пришел старик и сказал: “Хозяйка, дай хлебушка”. Она говорит: “Извините, но мы сами голодаем. Мука закончилась у нас в кадке”. Он попросил посмотреть ее повнимательнее, может, там еще что-то осталось на дне. И, оказалось, что на дне кадки было столько муки, что хватило испечь хорошую булочку, и они поужинали втроем. Когда уходил этот старец, он сказал женщине: “Каждый вечер смотри. Может, понемножку, понемножку и найдешь что-нибудь покушать”. Так и делала эта женщина. Каждый вечер ходила смотрела в кадку и находила достаточно для того, чтоб испечь одну булочку хлеба. Так женщина с ребенком перестали голодать. Когда женщина через некоторое время вспоминала этого старца, она посмотрела как-то на икону Миколы и поразилась сходством лица. И она после этого поняла, что приходил к ней не просто старец, а приходил к ней сам Микола, который делает добрые дела. От ж-цы Ветки Разувановой Людмилы Михайловны, 1980 г. р.,зап. Лопатин Г. И. в 2003 г. Информант приводит по рассказам своей бабушки Затурановой Татьяны, 1928 г. р. ж-ца д. Полесье Чечерского р. Т. 75. Л. 202-204.

Наш канал на YouTube:

 
Русские традиции - Russian traditions
Группа Facebook · 1 097 участников
Присоединиться к группе